Vertragen

 We zijn ondertussen terug bezig met de kalender (enkele andere projecten ondertussen gedaan). 

Het eerste stuk dat ik gemaakt heb is dit :


De bedoeling van de kalender is om dagelijks aan een hendel te trekken, zodat de kalender naar de volgende dag gaat. Het leuke is om het hele mechanisme te zien werken, terwijl alle aanduidingen aan het veranderen zijn. Daarom zitten er enkele tandwielen bij, die dit stuk laten draaien, om het geheel te vertagen. De kalender zou anders veel te snel verspringen naar de volgende dag. 
Hier het onderdeel gemonteerd : 




Het volgende stuk is een onderdeel van een katrol. Het is een gewone schijf, maar wel met een groef om het touw in het midden te houden. Dit is de tekening van het plan : 

Ik wist niet direct hoe ik dit zou kunnen doen, dus heb ik 2 schijven gemaakt met een afgeschuinde rand, en deze aan elkaar gelijmd :




Verder heb ik ook nog een steun gemaakt : 




Voila, dit was het weer, en hopelijk komt mijn volgende post een beetje sneller ;-) 





Reacties

Populaire posts van deze blog

Bol (deel1)

Nieuwe tandwielen

Rail