Graveren

 Ondertussen is het weer (heel) lang geleden dat ik nog iets gepost heb. Dit komt omdat ik ook andere dingen doe, maar vooral omdat ik lang op zoek gegaan ben naar een manier om  tekst en afbeeldingen  te graveren. 

Volgens de plannen, is het de bedoeling om op papier af te drukken en dit te plakken op het hout. Maar ik vind dit niet mooi, dus ging ik op zoek naar andere manieren. De meest voor de hand liggende was om te graveren met de cnc machine (met een frees die in een punt eindigt). Hier zijn echter meerdere problemen mee. Ten eerste is het moeilijk om echt fijn te werken, want er breekt regelmatig een stukje hout af tijdens het frezen. Dit is natuurlijk niet mooi. Een tweede probleem is dat dit niet veel contrast geeft, en dus moeilijk leesbaar is. Dit kan opgelost worden op verschillende manieren. Een eerste dat ik geprobeerd heb, is om de letters te vullen met inkt of verf. Dit valt tegen, want de verf kruipt altijd tussen de nerven van het hout en dit is ook niet mooi. Dit nadien afschuren gaat niet want dan breken de fijne details af. Het hout vullen met vernis helpt ook niet echt, er is wel altijd ergens waar de verf een beetje uitloopt. Een tweede oplossing dat ik geprobeerd heb, is om een laag fineer te plakken op het hout, en hier in te graveren. De bedoeling was om met een contrasterende kleur te werken, en door het fineer te frezen. Maar ook hier gaan gemakkelijk kleine details verloren.

Een andere oplossing dat ik geprobeerd heb, is om een alcohol stift (of een andere pen of stift) te monteren aan mijn cnc machine. Ik heb een bevesitiging gemaakt waar zo een pen ik kan. Dit werkt eigenlijk redelijk goed, maar ook weer niet fijn genoeg. De machine beweegt in verschillende richtingen, en dus de pen ook een heel klein beetje in de houder. Voor grote tekeningen zie je dit niet echt, maar voor de kalender dus geen optie.

Veel geprobeerd dus, maar geen stap verder gekomen.

Ondertussen was ik al een hele tijd aan het broeden op het idee om een laser cutter aan te schaffen, en die is er ondertussen gekomen. Het is een xtool geworden : 


Met zo een machine kan je op 1/10de van een millimeter werken, dus graveren is gemakkelijk. Het is vooral experimenteren met hoe hard de laserstraal moet staan, en hoe snel de machine moet voorbewegen.

Ondertussen is de kalender weer een stap verder, en heb ik volgende aanduidingen gemaakt : 

Aanduiding van de maand en het sterrebeeld :


Huidigen dag van de maand : 



Dag van de week : 


Sommige planeten : (ben niet helemaal overtuigd van deze) :

Volgende stap zijn de afwerkingen. Ik heb verschillende bollen nodig. Ik ben aan de eerste begonnen die de aarde moet voorstellen. Mijn eerste probeersel ziet er zo uit : 




Dit zijn 2 halve bollen die ik gemaakt heb met de cnc machine (zelfde proces als de maan), dan aan elkaar geplakt, en hier de continenten op gegraveerd. Het is gewoon een probeersel, ik moet nog bepalen welke afmeting ik juist wil voor de bol, welke houtsoort ik ga gebruiken, en een goede kaart vinden om te graveren. Het probleem is dat elke afbeelding van de aarde in 2 dimensies een projectie is. Bij elke projectie is er verlies van informatie. Dit is niet ideaal om dan nadien te gebruiken om de omgekeerde bewerking te doen : het geprojecteerde 2d beeld laseren op een 3d vorm. Maar als eerste poging niet slecht, ben momenteel op het internet aan het kijken voor een projectie die iets beter geschikt is.

Voila, tot "binnenkort" 😁

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bol (deel1)

Nieuwe tandwielen

Rail